پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

رســانه رسمــی و تخصصــی صــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

پایگاه خبری صنعت مد

نبود هویت شهری؛ تبدیل به ابربحرانی برای کشور/ چرا قرچک شهر صنعتی مد و پوشاک شد؟!

دکتر ناصر عظیمی، مسئول سازمان نوآوران ملل معتقد است که یکی از ابربحران‌های کشور، مربوط به نبود هویت شهری است. وی با طرح این پرسش که چرا شهر قرچک به‌عنوان شهر صنعتی مد و پوشاک انتخاب شده است و هویت شهری آن چیست؟، تلاش می‌نماید تا پاسخی برای آن بیابد. پرسشی که تاکنون از سوی مسئولان بی‌پاسخ مانده است. مشروح مصاحبه در ادامه، به نظر خوانندگان ارجمند می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (معرف منتخبین و معتمدین فعال مد ایران)، دکتر ناصر عظیمی، مسئول سازمان نوآوران ملل به تشریح اهمیت شناسایی هویت برای شهرهای کشورمان پرداخت و اظهار کرد: در کشورمان چند ابر بحران وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به نبود هویت شهری است.

وی با بیان اینکه دومین ابربحران، نبود درآمد پایدار در شهرهای کشور است، افزود: اساسا در شهرها، شهروندان نباید صرفا تماشاچی باشند، بلکه باید به گونه‌ای شهروندان تربیت شوند که در اداره شهر به طور خلاقانه عمل کنند.

مسئول سازمان نوآوران ملل، ایجاد هویت شهری را ضرورت اولیه برای ایجاد درآمد پایدار در شهرهای کشور دانست و تاکید کرد: اگر ماموریت‌های جهانی، منطقه‌ای و محلی برای شهرها تعریف شوند، این ماموریت‌ها باعث شهردوستی و تعلق شهروندان به شهرهایشان خواهند شد.

عظیمی با یادآوری از اینکه برای تعریف ماموریت‌ها، یک‌سری پیش‌نیازهایی وجود دارد که در گام اول، باید مولفه‌های تاثیرگذار در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرها شناسایی شوند، خاطرنشان کرد: مزیت‌های نسبی هر شهر، ماموریت‌ها را تعریف خواهند کرد.

به گفته وی، شهر تبریز نمونه‌ای از شهرهای هویت‌دار محسوب می‌شود، به طوری‌که هم‌اکنون این شهر به عنوان «پایتخت شهر فرش جهان» معرفی و شناخته شده است.

مسئول سازمان نوآوران ملل تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نفر بافنده در شهر تبریز مشغول به فعالیت هستند و طبیعی است که ارتقای فرهنگ و اقتصاد شهروندان تبریز، با موضوع فرش گره خورده است.

عظیمی همچنین با اشاره به شهر مشهد به عنوان یک شهر با هویت زیارتی در جهان، تصریح کرد: این شهر علاوه بر موضوع زیارتی و گردشگری، یک مزیت دیگر نیز دارد که تاکنون به درستی به آن پرداخته نشده است و آن، موضوع سنگ‌های قیمتی است که به ثبت جهانی نیز رسیده است.

وی اظهار کرد: اکنون حجم اقتصادی سنگ‌های قیمتی در جهان بیش از یک هزار میلیارد دلار است. چنانچه ما بتوانیم مرکز تجارت جهانی سنگ‌های قیمتی را برای هویت شهری مشهد تعریف کنیم، این امکان فراهم خواهد شد تا درصدی از این تعاملات را به شهر مشهد منتقل نمائیم. این موضوع با توجه به قرارگیری همسایه شرقی‌مان، افغانستان به عنوان مهد معادن و سنگ‌های قیمتی امکان پذیر است.

 مسئول سازمان نوآوران ملل با بیان اینکه هدف اصلی تمامی مدیران شهری، بهبود بخشیدن به وضعیت معیشت شهروندان است، خاطرنشان کرد: در واقع، با تعیین ماموریتی که برای هر شهر تعریف می‌شود، اقتصاد و فرهنگ شهرها متحول خواهند شد و اقتصاد شهروندان نیز ارتقا پیدا می‌کند.

عظیمی در خصوص مکان‌یابی شهر صنعتی پوشاک در شهر قرچک، اظهار کرد: اکثریت مردم، شهر قرچک را به عنوان شهر کوره‌پزخانه‌ها می‌شناسند و مزیت نسبی آن نیز این است که یک شهر کارگری و خوابگاهی است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای شهر قرچک هویت جدیدی تعریف شود؛ زیرا این شهر با شهرهایی قدیمی و با هویت تاریخی نظیر پیشوا و ورامین تفاوت دارد، افزود: برای تعیین هویت شهری برای شهر قرچک، در مرحله نخست می‌بایست ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن شناسایی و در نظر گرفته شوند.

مسئول سازمان نوآوران ملل با طرح این پرسش که دلیل انتخاب شهر قرچک به‌عنوان شهر صنعتی مد و پوشاک چه بوده و هویت شهری آن چیست؟، اظهار کرد: پاسخ به این پرسش را باید مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه بدهند، زیرا تاکنون طرح یا پژوهش علمی مشخصی در این زمینه اطلاع‌رسانی نشده است.

گفتنی است؛ گروه سازمان نوآوران ملل، سازمانی است که با داشتن غنی‌ترین پایگاه دانش و ۲۵ مرکز نوآوری در زمینه  گسترش پژوهش‌های کاربردی در عرصه‌های جهانی فعال است و از سوی متخصصین حرفه‌ای مدیریت می‌شود.

 به گفته مسئول این سازمان، این گروه آمادگی همکاری‌های مشترک و ارائه خدمات علمی و پژوهشی به تمامی اتحادیه‌های صنفی و شهرداری‌ها و دیگر مجموعه‌ها در کشور را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *