پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

رســانه رسمــی و تخصصــی صــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

پایگاه خبری صنعت مد

طنین زنگ خطر برای طرح‌ و برند فرش‌های ایران

دکتر بیژن اربابی، عضو هیات علمی گروه فرش دانشگاه هنر شرایط بازار فرش ایرانی در جهان را بسیار حساس خواند و اظهار کرد که به نظر می‌رسد، فرش‌های ایران به صورت قاچاق به ترکیه حمل می‌شوند و طرح‌ها و برندهای فرش ایرانی، به نام ترکیه به فروش می‌رسند. وی تاکید کرد که میزان صادرات رسمی فرش‌های ایرانی به ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار در سال گذشته کاهش پیدا کرده که بسیار ناامید کننده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (معرف منتخبین و معتمدین فعال صنعت مد ایران)، سی‌امین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم تا هفت شهریور از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ عصر در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه، اکثر مدیران برندهای فرش ایران و قالیبافان مطرح کشور حضور دارند و این نمایشگاه را به فرصتی برای معرفی مدها، طرح‌ها و برندهای فرش ایران به داخل و خارج از کشور تبدیل کرده‌اند.

دکتر بیژن اربابی، عضو هیات علمی گروه فرش دانشگاه هنر طی گفت‌وگو با پایگاه خبری صنعت مد، به تشریح دستاوردهای این نمایشگاه پرداخت.

وی با بیان اینکه سابقه برپایی نخستین نمایشگاه بین‌المللی فرش در ایران به ۳۳ سال قبل باز می‌گردد، تصریح کرد: در همان سال‌ها، برپایی نمایشگاه فرش با مخالفت برخی از بازاریان و بازرگانان به ویژه افرادی که در سایر کشورها از جمله آلمان فعالیت می‌کردند رو به رو شد و آن‌ها اظهار می‌کردند که چرا خارجیان را می‌خواهید به ایران بیاورید، در حالی که ما در کشورهای خارج مشغول به فعالیت هستیم.

عضو هیات علمی گروه فرش دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: اما این افراد، بعد از برپایی نمایشگاه متوجه شدند که ایران مهد فرش است و برپایی این‌گونه از نمایشگاه‌ها دستاوردهای بسیار خوبی برای همگان دارند و باید فرش ایران را در هر شرایطی به جهان معرفی کرد.

اربابی استمرار تحریم‌ها را برای ایران بسیار زیان‌بار دانست و تاکید کرد: تحریم‌ها کار خودشان را کرده‌اند و باعث شده‌اند تا در نمایشگاه‌ها با کمترین بازدید کننده مواجه شویم.

وی با ابراز نگرانی از کاهش میزان صادرات رسمی فرش ایران به ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار در سال گذشته، آن‌را بسیار ناامید کننده دانست و عنوان کرد: به نظر می‌رسد، فرش‌های ایران به صورت قاچاق به ترکیه حمل می‌شوند و طرح‌ها و برندهای فرش ایرانی، به نام ترکیه به فروش می‌رسند. در واقع هم جنس و هم سابقه فرش ایران به نام ترک‌ها ثبت و فروخته می‌شود.

اربابی تبلیغات طرح و جنس و سابقه فرش ایران را امری ضروری دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون همچنان فرش‌های تبریز، اصفهان و کاشان و … از استقبال خوبی نزد مردم برخوردارند که این موضوع باید همچنان با تبلیغات مناسب تقویت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *