پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

رســانه رسمــی و تخصصــی صــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

پایگاه خبری صنعت مد

اجرای موفق نظام مالیاتی جدید با تنویر افکار عمومی

دغدغه‌های مالیات‌دهندگان کم نیستند. مروری بر بودجه سال جاری، مشخص می‌سازد که درآمد مالیاتی برای کشور، امسال حدود ۸۳۸ همت (هزار میلیارد تومان) پیش‌بینی شده است که در مقایسه با بودجه‌ سال ۱۴۰۱ که طی آن کل درآمدهای مالیاتی دولت ۵۶۲ هزار میلیارد تومان بوده؛ این میزان، حدود ۵۰ درصد رشد پیدا کرده است. در این یادداشت تلاش شده تا به ابعاد فرهنگی و ضرورت تنویر افکار عمومی جهت اجرای نظام مالیاتی جدید پرداخته شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (معرف منتخبین و معتمدین فعال مد ایران) به نقل از سایت خبری دنیای سرمایه‌گذاری، در کشورمان ایران همچون سایر کشورهای جهان پرداخت مالیات یک امر اجباری است. در اکثر نقاط دنیا، همه کسب و کارها و حتی برخی از مصرف کنندگان نهایی محصولات نیز مشمول پرداخت مالیات هستند. هدف دولت‌ها از گرفتن مالیات؛ تامین هزینه‌های جاری، ایجاد رفاه، پیش‌برد طرح‌های عمران و آبادانی است و شاید به همین منظور باشد که در کشورهای توسعه یافته، پرداخت مالیات با رضایت نسبی صورت می‌پذیرد، زیرا مردم با عینیت شاهد رفاه، پیشرفت و تغییرات چشمگیر در کشورشان هستند.

اما در کشورمان وضعیت مالیات به گونه دیگری پیش می‌رود. مردم به دلایل زیاد در برابر پرداخت مالیات مقاومت می‌کنند و به همین جهت فرار مالیاتی از سوی مشمولان مالیاتی بسیار صورت می‌پذیرد و در مقابل، هر ساله نظام‌های مالیاتی به طور مرتب تغییر پیدا می‌کنند و به روز رسانی‌تر می‌شوند.

امسال نیز در مصوبه مالیاتی جدید قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که در ۹ بند و ۲۰ تبصره از سوی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور جهت اجرا ابلاغ شده، تلاش شده است تا درآمدهای مالیاتی دولت افزایش پیدا کند و دامنه اخذ مالیات از فعالان کسب و کار گسترده‎تر شود.

مروری بر بودجه سال جاری، مشخص می‌سازد که درآمد مالیاتی برای کشور، امسال حدود ۸۳۸ همت (هزار میلیارد تومان) پیش‌بینی شده است که در مقایسه با بودجه‌ سال ۱۴۰۱ که طی آن کل درآمدهای مالیاتی دولت ۵۶۲ هزار میلیارد تومان بوده؛ این میزان، حدود ۵۰ درصد رشد پیدا کرده است.

هر چند تحقق این حجم از درآمد مالیاتی، با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد مقطع فعلی، برای دولت امکان‌پذیرخواهد بود؛ اما در خصوص چگونگی محقق کردن آن، اختلاف نظرهایی وجود دارد که لازم است در خصوص اجرای آن، تدقیق لازم صورت پذیرد.

 به طور مثال، اکنون مالیات حقوق کارمندان بخش خصوصی که در سال گذشته ۲۳ همت بوده و در سال جاری به ۳۹.۶ همت و مالیات  کارمندان دولت نیز ۲۴ همت بوده و به ۳۱ همت افزایش پیدا کرده، به یکی از دغدغه‌ها و نارضایتی‌های مالیات دهندگان تبدیل شده است.

انتقادها کم نیستند و ضرورت دارد تا مسئولان مالیاتی نیز با سعه صدر نسبت به پاسخگویی و تنویر افکار عمومی مبادرت ورزند. همچنین لازم است تا مسئولان دولتی نیز بیش از پیش، نسبت به اقناع مودیان مالیاتی اهتمام کنند تا مردم بدانند که پول‌های مالیاتی آنان به کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود تا با طیب خاطر نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند تا شاید دیگر نیازی به این‌ میزان از تغییرات گسترده و برخوردهای قهری نباشد.

یادداشت فرهاد امیرخانی، سردبیر ماهنامه بین‌المللی «دنیای سرمایه‌گذاری» به نشانی www.dsarmaye.ir 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *