پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

پایگاه خبری صنعت مد

سیاه‌پوش شدن ویترین فروشگاه‌های پوشاک تهران به حرمت ایام مُحرم و صَفر

هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم، بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک تهران ویترین فروشگاه‌های خود را به عرضه البسه سیاه اختصاص دادند. پوشاکی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، حسب ذوق و سلیقه افراد، سیاه و از طرح و تنوع کافی برخوردارند. در این گزارش، به دلایل انتخاب رنگ سیاه در ماه محرم و همچنین دلایل سیاه‌پوشی پرداخته شده است. مشروح گزارش به نظر خوانندگان ارجمند می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (معرف منتخبین و معتمدین فعال مد ایران)، از روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه (مصادف با اول ماه محرم ۱۴۴۵ هـ.ق) بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک تهران، ویترین‌های خود را به عرضه لباس‌های سیاه ویژه ماه محرم و صفر اختصاص دادند.

پوشاک عرضه شده در این فروشگاه‌ها سیاه و از طرح و تنوع کافی برخوردار هستند به طوری که حسب ذوق و سلیقه، افراد امکان لازم برای تهیه لباس مورد نیاز وجود دارد.

سیاهپوش شدن ویترین‌ فروشگاه‌های پوشاک تهران، رسمی دیرینه است که هرساله با فرارسیدن ایام ماه محرم و صفر روی می‌دهد و بسیاری از مردم نیز از مدل و طرح‌های ارایه شده، استقبال می‌کنند.

در ادامه، به دلایل انتخاب رنگ سیاه و همچنین دلایل سیاهپوشی مردم در ایام سوگواری به ویژه ماه محرم و صفر پرداخته شده است.

رنگ سیاه، رنگی حزن آور و دلگیر و مناسب عزا و ماتم است و به همین دلیل است که بسیاری از مردم جهان از این رنگ برای اظهار اندوه در مرگ دوستان و عزیزان خود استفاده می‌کنند.

 البته انتخاب رنگ سیاه در ایام سوگواری، علاوه بر نکته فوق، علتی منطقی و عاطفی نیز دارد. آن که در ماتم عزیزان خویش جامه سیاه می‌پوشد و در و دیوار را سیاهپوش می‌کند، بااین عمل می‌خواهد بگوید و بفهماند که «عزیز از دست رفته، مایه روشنی چشم و فروغ دیدگانم بوده و دفن پیکرش، زندگی را در چشمم تیره و تار ساخته و زمین و زمان را در سیاهی و ظلمت فرو برده است.»

همچنین شواهد بسیاری برای انتخاب رنگ سیاه جهت اعلام سوگ افراد، در سراسر جهان به ویژه کشورمان ایران وجود دارد.

در متون کهن ایرانی به ویژه در شاهنامه فردوسی، به استفاده از البسه سیاه در سوگ عزیزان اشاره شده است.

از جمله وقتی رستم به دست برادرش، شغاد، ناجوانمردانه کشته می‌شود، این بیت سرائیده می‌شود:

به یک سال در سیستان سوگ بود          همه جامه‌هاشان سیاه و کبود

در عصر ساسانیان نیز هنگامی که بهرام گور در گذشت، ولیعهدش یزدگرد سیاه پوشید:

چهل روز سوگ پدر داشت راه                 بپوشید لشگر کبود و سیاه

وقتی فریدون در گذشت نیز بازماندگان و سپاهش جامه سیاه پوشیدند:

منوچهر یک هفته با درد بود                   دو چشمش پر از آب و رخ زرد بود

سپاهش همه کرده جامه سیاه              توان گشته شاه و غریوان سپاه

در اساطیر یونان نیز استفاده از البسه سیاه در سوگ عزیزان و بزرگان رایج بوده است. زمانی که تیتس از قتل پاتروکلوس به دست هکتور شدیدا اندوهگین شد، به نشانه عزا سیاه‌ترین جامه‌هایش را پوشید.

در میان عبرانیان نیز رسم آن بود که در عزای بستگان سرها را می‌تراشیدند و بر آن خاکستر می‌پاشیدند و لباس تیره می‌پوشیدند.

بستانی، در دائره المعارف خود، رنگ سیاه را مناسب‌ترین رنگ عزا در تمدن اروپای قرن‌های اخیر گزارش کرده است و می نویسد: «طول دوران عزاداری، بر حسب درجه نزدیکی به میت، از یک هفته تا یک سال طول می‌کشد و بیوه زنان دست کم تا یک سال عزا می‌گیرند و در این مدت لباس‌های آنان سیاه رنگ و خالی از هر گونه نقش و نگار و زیور آلات است.»

در کتب تاریخی نیز گزارش شده است که اعراب در وقت مصیبت، جامه خویش به رنگ سیاه می‌کردند.

 در عصر پیامبر (ص) پس از پایان جنگ بدر که ۷۰ تن از مشرکان و قریش به دست مسلمانان بر خاک هلاکت افتادند، زن‌های مکه در سوگ کشتگان خویش جامه سیاه پوشیدند.

شعر لبید، درباره سیاهپوشی زنان نوحه گر، می‌سراید:

یخشمن حر اوجه صحاح             فی السلب السود و فی الامساح

آن زنان در حالی که لباس های سیاه عزا و پلاس مویین بر تن کرده بودند، گونه‌های خویش را با ناخن می‌خراشیدند.

شواهد تاریخی و ادبی نشان می‌دهد، رنگ سیاه از دیر باز در میان بسیاری از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است .

درباره سیاهپوشی در اسلام نیز، گزارش‌های مستند تاریخی حکایتگر این  هستند که پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) در عزای عزیزانشان سیاه پوشیده‌اند.

 به روایت ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، امام حسن (ع) در سوگ امیرمؤمنان علی (ع) جامه سیاه پوشید و با همین جامه برای مردم خطبه خواند.

امروزه سیاهپوشی از ویژگی‌های مهم شیعیان است و شیعیان در عزاداری‌ها همانند ایام محرم و صفر نه تنها سیاه می پوشند, بلکه در و دیوار و کوی و برزن را نیز سیاهپوش می‌کنند.

لباس سیاه , نشانهء عشق و دوستی به ساحت مقدس امامان معصوم است. پوشیدن لباس سیاه از شعائر شیعیان محسوب می‌شود.

منبع: پرسمان دانشگاهیان

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *