ساماندهی مد و پوشش با حضور رسانه و همکاری فعالان صنعت پوشاک/ اشتغال بیش از ۲،۰۰۰،۰۰۰ نفر در صنعت پوشاک
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت در حال حاضر حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون نفر در صنعت پوشاک کشور مشغول به کار هستند. این در حالی است که هماکنون موضوع مد و پوشش به یکی از دغدغههای اولویتدار کشور تبدیل شده است و به نظر میرسد ساماندهی این حوزه، نیاز مبرم به حضور رسانه تخصصی با همکاری فعالان صنعت پوشاک داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (منتخبین و معتمدین فعال مد ایران)، اخیرا مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعاتی درباره وضعیت فعلی صنعت پوشاک اعلام کرده است.
بر اساس گزارش فصل تجارت، در حال حاضر در حوزه صنعت پوشاک حداقل ۱۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده که این آمار به غیر از مجموعه واحدهای مشاغل خانگی و مزونهایی است که توسط وزارت ارشاد دارای مجوز هستند.
حداقل ۲۸۰ هزار واحد صنفی توزیعی نیز در حوزه پوشاک فعال است که این آمار نیز به غیر از فروشگاههای فعال در حوزه فضای مجازی و بعضا بدون مجوز است.
بر اساس اظهارات این مقام مسئول در حال حاضر ۱۰۰۰ واحد صنعتی تولیدی در حوزه پوشاک در کشور فعال هستند.
در این تعداد واحد صنعتی- تولیدی بهعلاوه ۱۰۰ هزار واحد صنفی-تولیدی مابین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر اشتغال دارند که با احتساب اشتغال در حوزه توزیع، حدود دو تا ۲.۵ میلیون نفر (آمار ثبت شده رسمی واحدهای رسمی) در صنعت پوشاک کشور مشغول به کار هستند.
همچنین در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی در صنعت نساجی ۱۷.۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ بود که در کل رستههای صنعتی بالاترین عدد را داشته است.
از طرف دیگر در حوزه پوشاک رشد اقتصادی شش درصد ثبت شده که به هدفگذاری هشت درصدی نزدیک بود.
واردات ماشینآلات دوخت نیز در سال گذشته حدود ۹۵۰ هزار دلار بوده، اما این میزان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵۰ هزار دلار بوده است؛ بنابراین ارزش واردات ماشینآلات دوخت حود ۴۰ درصد رشد داشته است.
اکنون با توجه به اینکه موضوع مد و پوشش به یکی از دغدغههای اولویت دار کشور تبدیل شده است، ساماندهی این حوزه با این حجم از فعالیت و این حجم از گستردگی اشتغال، در گروی ساماندهی صنعت مد کشور با حضور رسانه تخصصی باشد.
از آن رو که صنعت مد، صنعتی فرهنگی است و تحقق آن نیاز به ابزار فرهنگی دارد، به نظر میرسد که ساماندهی این حوزه جز با استفاده از ظرفیت رسانه تحقق پذیر نباشد.
رسانههای تخصصی که امکان ایجاد گفتمان جدید و فرهنگ سازی را داشته باشند و بتوانند تعاملی سازنده بین مردم، مسئولان و واحدهای صنفی ایجاد کنند.وشاک با حضور رسانه تخصصی داشته باشد.