پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

رســانه رسمــی و تخصصــی صــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

پایگاه خبری صنعت مد

تقویت نمایشگاه‌های‌ بین‌المللی فرصتی برای احیای اقتصاد ایران

اقتصاد ایران شرایط سخت، بسیار پیچیده و ناهمواری را تجربه می‌کند. اکثر فعالان اقتصادی از شرایط موجود نگران هستند و معتقدند که تحریم‌ها، نه‌تنها باعث شکوفایی اقتصاد نشده‌ است، بلکه تورم لجام‌گسیخته، رشد نرخ ارز و افزایش قیمت کالاها را برای کشور به وجود آورده است.

هر چند برخی مسئولان از این تحریم‌ها گاهی به عنوان برکت و گاهی به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌کنند؛ اما فعالان اقتصادی که در صف اول این جنگ نابرابر قرار گرفته‌اند، به سختی دچار شده‌ و ناگزیرند که در میان این تلاطم‌های طوفانی اقتصادی – سیاسی داخلی و در اوج رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی، به دنبال بازار و فرصت‌های جدید باشند تا شاید بتوانند مطابق نظریه مشهور «دست نامرئی» آدام اسمیت (بنیان‌گذار مکتب کلاسیک و پدر علم اقتصاد)، شرایط جدیدی را برای رونق کسب‌وکار خود فراهم آورند. بی‌تردید یکی از این فرصت‌ها، حضور پر رنگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی، جهت رویارویی و تعامل با دیگر فعالان اقتصادی به منظور آشنایی و معرفی کالا و آخرین دستاوردها است.

مروری بر اقتصاد دیگر کشورها، مشخص می‌سازد که برپایی نمایشگاه، نقشی تاثیرگذار در پیشرفت اقتصاد آن‌ها داشته ‌است. در این باره می‌توان به برپایی نمایشگاه اکسپو در دبی که به مدت ۶ ماه در سال ۲۰۲۱ میلادی به طول انجامید، اشاره کرد. مسئولان دبی برای برپایی این نمایشگاه حدود ۴۲ میلیارد دلار هزینه کردند و تنها برای بخش حمل‌ونقل، حدود ۱۷ میلیارد دلار اختصاص دادند. در این نمایشگاه، حدود ۱۹۵ کشور و نهاد بین‌المللی حضور یافتند و بیش از ۲۵ میلیون نفر در همان روزهای نخست از غرفه‌های آن بازدید به عمل آوردند. بی‌جهت نیست که بعد از جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک، از نمایشگاه‌های اکسپو به عنوان سومین رویداد مهم بین‌المللی جهان و به تعبیر دیگر «المپیک فرهنگ و ملل» یاد می‌شود.

مثال در این زمینه بسیار است که از جمله می‌توان به برپایی ابرنمایشگاه‌های کشور چین تحت عناوینی مانند پکن، شانگهای، گوانجو، شنژن، چینگدائو، ونژو، سوژو و کانتون اشاره کرد که طی آن، میلیون‌ها نفر فعال اقتصادی از این نمایشگاه‌ها بازدید به عمل آورده و بالاترین ترنورهای مالی در این نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود. بی‌تردید مهمترین دستاورد نمایشگاه‌ها، عبور از مرزهای سنتی و شکل‌گیری روابط اقتصادی جدید است که طی آن فعالان اقتصادی این امکان را می‌یابند تا با محصولات دیگر رقبا آشنا شوند و با آن‌ها چهره به چهره به گفت‌وگو بنشینند و با توجه به اهداف خود، مناسبت‌ترین‌ تعامل را پی‌ریزی کنند.

در ایران نیز، برپایی نمایشگاه‌، همواره از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده است. مطابق تقویم نمایشگاه‌ها، امسال بیش از ۵۸ نمایشگاه تخصصی در محل نمایشگاه دائمی تهران برپا خواهد شد. به تازگی نیز، در تهران، نمایشگاه ایران اکسپو با میزبانی از ۳۰۰ برند صادراتی ایرانی از ۱۰۰۰ تاجر بین‌المللی از ۶۰ کشور دنیا در حوزه چرم، پوشاک، صنایع دستی، مواد غذایی، لوازم خانگی، مبلمان، صنعت، پتروشیمی، بهداشتی و… برگزار شد. هر چند برپایی این نمایشگاه‌ها در نوع خود جای تقدیر دارند؛ اما از آن جهت که این نمایشگاه‌ها فقط عناوین بین‌المللی را با خود به یدک می‌کشند، اما باید با بسترسازی مناسب و تقویت این نمایشگاه‌ها، به دور از شعار و سوءاستفاده از عناوین، نسبت به بین‌المللی کردن این نمایشگاه‌ها اهتمام ورزید تا در نتیجه برگزاری این نمایشگاه‌ها، دستاورد بزرگ برای فعالان اقتصادی و در یک کلام؛ فرصت احیای اقتصاد کشور بیش از پیش فراهم شود.

لینک یادداشت در ماهنامه دنیای سرمایه‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *