پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

رســانه رسمــی و تخصصــی صــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

پایگاه خبری صنعت مد

تقدیر از عملکرد شهرداری به دلیل جلوگیری از بساط‌پراکنی پوشاک در معابر تجریش

بساط‌پراکنی پوشاک، کیف و کفش و ایجاد بازارچه‌های موردی در تمامی نقاط جهان مرسوم است. این بساط‌ها عموما اشتغال‌آفرین هستند و در کنار آن بسیاری از افراد و خانواده‌هایشان ارتزاق می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که در کشورمان ایران، گاهی کار از بساط می‌گذرد و این شیوه از کسب و کار، خود به تنهایی باعث مخل اشتغال‌زایی می‌شود. موضوعی که در بساط‌پراکنی پوشاک در معابر تجریش به وضوح قابل مشاهده است و هم‌اکنون شهرداری تهران، به مقابله با آن پرداخته است. مشروح گزارش به نظر خوانندگان ارجمند می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (معرف منتخبین و معتمدین فعال مد ایران)، اخیرا شهرداری تهران به مقابله با بساط‌پراکنی پوشاک، کیف و کفش و … در معابر حدفاصل تجریش تا میدان قدس در شمال شهر تهران پرداخته است.

هر چند دلیل اصلی این تقابل، تعویض سنگفرش و عمران این معابر است؛ اما از سوی دیگر، این واقعیت نیز مطرح است که شهرداری تهران از گسترش بی‌رویه بساط در خیابان و معابر این محل مورد تنگنا قرار گرفته و به همین منظور طرح مقابله با دست فروشی و بساط پراکنی در این منطقه را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

البته این اقدام شهرداری باعث تقدیر و خرسندی بسیاری از شهروندان ساکن یا عبوری این محل شده است؛ اما از سوی دیگر، نارضایتی افرادی را که در این منطقه به بساط‌پراکنی مشغول بودند نیز فراهم کرده است.

رضا.م، یکی از بساطی‌های پوشاک این منطقه که تا پاسی از شب به فروش مانتو مبادرت می‌ورزد، معتقد است که این اقدام شهرداری به مصداق نان بری است و شهرداری تهران در این مرحله، به وضعیت معیشت زندگی مردم در این شرایط سخت اقتصادی توجه‌ای نکرده است.

زهرا. ع از بانوان بساطی کیف و کفش در این منطقه نیز بر این گمان است که برخورد شهرداری تهران ناعادلانه است و وظیفه شهرداری نه فقط برخورد، بلکه ساماندهی است و باید جهت ایجاد بستر مناسب جهت بساط‌پراکنی و دست فروشی در این منطقه اقدامی مناسب انجام دهد.

از سوی دیگر، مجید. ن از شهروندان عبوری در این منطقه، معتقد است که کار دست فروشان در این منطقه، از مرحله بساط گذشته و تبدیل به معضلی جدی برای همگان شده است.

وی بر این نظر است که برخی از بساطیان از مرز حد و حدود عبور کردند و تقریبا با اشغال تمامی فضای معابر، شرایط ناگواری را برای شهروندان رقم زده‌اند.

شاهین. گ نیز بر این گمان است که بر خلاف فروشگاه‌ها که نظارت مدام بر محصولات آن‌ها می‌‌شود، هیچ نظارتی بر محصولات پوشاک و مدهایی که از سوی بساطی‌ها ارایه می‌شود وجود ندارد و این ناعادلاتی، اسباب نارضایتی فروشندگان این منطقه که مالیات می‌پردازند، شده است.

با گشت‌وگذاری شبانه تابستانی در این معابر، مشاهده می‌شود که اکنون فضا برای رفاه و تردد خانواده‌ها فراهم شده است. هر چند که نمی‌توان نگران زندگی و معاش بساطی‌های شرافتمندی که در پی روزی حلال در این منطقه به فعالیت می‌پرداختند، نبود.

در این گشت‌وگذار تقدیر و رضایت نسبی مردم از اقدامات شهرداری تهران به وضوح مشاهده می‌شود؛ اما در عین حال باید منتظر اقدامات بعدی شهرداری تهران، جهت ساماندهی و ایجاد بستر مناسب برای حمایت از بساطی‌ها و دستفروشان باشیم.

از خاطر نباید برد که بخشی از فرهنگ مد و پوشش در شهرها و کشورمان از همین معابر و به اصطلاح، کف خیابان نشات می‌گیرند و برای حل موضوع، باید صورت مساله‌ها را جدی گرفت و برای یکایک آن‌ها برنامه‌ریزی مناسب انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *