پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

رســانه رسمــی و تخصصــی صــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

پایگاه خبری صنعت مد

گردش مالی ۱۴ هزار میلیارد تومانی عطر در ایران/ آیا نظارتی بر بازار عطرفروشی هست؟

عطر جزو اقلام آرایشی و زیبایی است که از ترنور مالی بسیار بالایی هم برخوردار است. بر اساس گزارش‌ها، این بازار، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان از بازار ۷۰ هزار میلیارد تومانی لوازم آرایشی را به خود اختصاص داده است. بازاری که مشخص نیست کدام اتحادیه یا سازمانی بر صحت و سلامت و قیمت عطرها نظارت می‌نماید!

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (معرف منتخبین و معتمدین فعال مد ایران)، هم‌اکنون بازار عطر در جهان روندی رو به رشد دارد. روندی آهسته اما پیوسته.

 ارزش بازار این صنعت در سال ۲۰۱۳ حدود ۳۸ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۲۲ به نزدیک ۵۰ میلیارد دلار رسید.

انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران نیز اعلام داشته است که کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات، به جز شوینده‌ها در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۲۰ درصد از این میزان، یعنی ۱۴ هزار میلیارد تومان در اختیار عطریات است.

آنچه در این میان قابل تامل است، نبود نظارت کافی و مستمر از سوی اتحادیه یا سازمانی مشخص بر صحت و سلامت و قیمت این عطرها در بازار است.

چندی پیش حمیدرضا بنائی، عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات کشور ضمن ارائه آماری از قاچاق عطر به کشور، بیشتر کالاهای قاچاق را تقلبی و غیراستاندارد توصیف کرد.

بنائی با اشاره به تداوم ممنوعیت واردات عطر به کشور برای سومین سال پیاپی، اعلام کرد: با توجه به نبود مجوز برای واردات قانونی، کالاهای سطح عرضه در این بخش، تماما تولید داخل یا قاچاق هستند و بیشتر محصولات قاچاق را کالاهای فیک و تقلبی تشکیل می‌دهند.

به گفته این فعال صنفی در حال حاضر نیمی از بازار عطرهای با قیمت متوسط، یعنی محدوده قیمت ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در اختیار کالای قاچاق است.

در بخش عطرهای گران‌قیمت‌تر و بالای ۱.۵ میلیون تومانی این آمار ۴۰ درصد و درباره عطرهای ارزان‌قیمت زیر ۳۰۰ هزار تومانی، سهم محصولات قاچاق از بازار، ۳۰ درصد است.

این عضو انجمن واردکنندگان محصولات بهداشتی آرایشی درباره کیفیت کالاهایی که به صورت غیرقانونی به کشور وارد و در بازار توزیع می‌شوند، گفت: بیشتر این کالاهای قاچاق، عطرهای اصل نیستند، بلکه تقلبی هستند و واردکنندگان برای اینکه بتوانند ماندگاری را بالا ببرند از نظر بهداشتی کارهای غیراستانداردی روی این محصولات انجام می‌دهند.

ضروری به نظر می‌رسد که در سال جاری، هر چه زودتر می‌بایست نسبت به ساماندهی این بازار پر رونق اما رها شده، چاره اندیشی کرد و در حمایت از حقوق مصرف کننده و فعالان واقعی و مجوزدار این بخش از صنعت مد، اقدامات لازم و شایسته صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *