پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

رســانه رسمــی و تخصصــی صــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

پایگاه خبری صنعت مد

کلاس دانشگاهی غزاله بیضایی؛ دوره آموزشی طراحی لباس با هدف ورود هنرجویان به بازار کار

غزاله بیضایی، مدرس طراحی لباس و تصویرسازی در ورکشاپی (دوره آموزشی فشرده) با  سرفصل خلاقیت که در دانشگاه علمی و کاربردی ۳۵ برگزار شده بود، به تشریح اهمیت آموزش طراحی لباس به جوانان و سایر علاقمندان پرداخت. وی معتقد است که طراحان لباس پس از طی کردن دوره تخصصی خلاقیت و طراحی لباس، باید خود را برای ورود به بازار کار آماده کنند و به همین جهت می‌بایست یا خود کارآفرین و صاحب مزون و بنگاه اقتصادی شوند یا اینکه خود را با سلیقه و درخواست کارفرما هماهنگ سازند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (معرف منتخبین و معتمدین فعال مد ایران)، غزاله بیضایی، مدرس طراحی لباس و تصویر سازی است. وی مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه الزهرا و دوره تصویرسازی را در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه هنر و معماری به اتمام رسانده است.

بیضایی به مدت ۷ سال دروس طراحی لباس را به صورت تخصصی در آموزشگاه‌های مختلف، جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌های علمی و کاربردی، مجتمع فنی و دانشگاه‌های الزهرا و علم و فرهنگ تدریس کرده است و هم‌اکنون چهار سال است که در استانبول کشور ترکیه اقامت داشته و با کوله‌باری از تجربه از آن کشور، تلاش می‌نماید که رمز و رموز خلاقیت، طراحی لباس و کسب درآمد و ورود به بازار کار را به هنرجویان و علاقمندان به این رشته بسیار مهم و حیاتی آموزش دهد.

به همین بهانه با حضور در کلاس خانم بیضایی، تلاش کردیم تا از نزدیک با ایشان و تعدادی از هنرجویان حاضر در این کلاس که در دانشگاه علمی و کاربردی ۳۵ واقع در خیابان کریمخان، خیابان میرزای شیرازی، خیابان نژادکی برگزار شده بود، گفت‌وگویی انجام داده و آن را به اطلاع مخاطبان ارجمند رسانه تخصصی صنعت مد برسانیم.

بیضایی در این گفت‌وگو، با بیان اینکه این دوره از آموزش‌های او به موضوع خلاقیت اختصاص یافته است، اظهار کرد: کلاسی که هم‌اکنون درونش هستیم، مربوط به خلاقیت است که از صفر شروع شده و در پایان کلاس هنرجویان، قادر خواهند بود که یک کالکشن لباس طراحی کنند.

وی درباره ویژگی‌های این دوره از کلاس‌ها، گفت: حداقل زمان این دوره‌ ۶ روز است که طی آن، برای هر روز ۴ تا ۵ ساعت وقت در نظر گرفته می‌شود تا مطالب به درستی به هنرجویان انتقال داده شود.

بیضایی ضمن تقدیر از خانم دکتر فضلی، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی ۳۵ به جهت حمایت و اختصاص این دوره از آموزش‌ها در این دانشگاه، عنوان کرد: حدود ۳ سال است که در این دانشگاه ورکشاپ برگزار می‌کنیم و هدف از برگزاری این کارگاه‌های فشرده آموزشی نیز، پرورش  هنرجویانی است که با اطلاعات روز دنیا آشنایی داشته باشند.

معرفی طرح‌های هنرجویان ایرانی به برندهای خوش‌نام ترکیه

این مدرس طراحی لباس و تصویر سازی تصریح کرد: هدف من این است که به هنرجویان کمک کنم تا بتوانند کارشان را بیشتر نشان دهند و حرفی برای گفتن در عرصه‌های مختلف داشته باشند.

وی با اشاره به اقامت و فعالیت خود در شهر استانبول در کشور ترکیه، تاکید کرد: تلاش می‌نمایم با معرفی طرح‌های هنرجویان ایرانی به برندهای خوش‌نام ترکیه که بتوانند کار طراحان ایرانی را بیشتر نشان دهند یا در همین کشورمان ایران، با برگزاری ورکشاپ‌های کوتاه مدت، در به روزرسانی کردن تخصص آن‌ها اقدام مفیدی کرده باشم.

برگزاری دوره آموزشی طراحی لباس با هدف ورود هنرجویان به بازار کار

بیضایی خاطرنشان کرد: متاسفانه آنچه در آموزشگاه‌ها یا دانشگاه‌های کشور ما در زمینه طراحی لباس آموزش داده می‌شود، با آنچه تولیدکنندگان می‌خواهند، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

این کارشناس صنعت مد و طراح لباس، اظهار کرد: زمانی که یک هنرجوی رشته طراحی لباس فارغ‌التحصیل می‌شود، گمان می‌کند که تمام کاری که باید انجام دهد نقاشی است که باید طراحی و رنگ آمیزی کند و آن را به عرضه برساند. در صورتی که اصلا هدف از این آموزش‎ها چنین چیزی نیست.

وی تاکید کرد: لازم است که طراحان لباس پس از طی کردن دوره تخصصی خلاقیت و طراحی لباس، خود را برای ورود به بازار کار آماده کنند و به همین جهت می‌بایست یا خود کارآفرین و صاحب مزون و بنگاه اقتصادی شوند یا اینکه خود را با سلیقه و درخواست کارفرما هماهنگ سازند.

بیضایی عنوان کرد: باید به خاطر داشت که برای تولید یک محصول، نیاز به شناسه است و زمانی‌که طرحی را طراح به صورت جنسیت‌سازی شده و بر روی مانکن برای یک تولیدی می‌برد، آن‌ها کار را اصلا قبول نمی‌کنند؛ زیرا آنچه آن‌ها می‌خواهند گستره لباس است.

رشد برندهای ایرانی با ایرانیزه شدن لباس‌ها

این مدرس طراحی لباس و تصویرسازی تصریح کرد: طی یکی دو سال اخیر دیده‌ام که به دلیل تحریم‌هایی که هست، برندهای ایرانی خیلی رشد کردند و خیلی بیشتر از گذشته، توانستند خودشان را نشان دهند.

وی به خبرنگار پایگاه خبری صنعت مد گفت: شاهد بوده‌ام که برندهای ایرانی توانسته‌اند ترندهای روز جهان را ایرانیزه می‌کنند و به همین جهت معتقدم که باید بیشتر به آن‌ها پر و بال داد و طراحان نیز باید سعی کند تا این قوانین را رعایت کنند.

بیضایی خاطرنشان کرد: طبیعتا ما در کشورمان نمی‌توانیم لباس‌های باز و خیلی راحت داشته باشیم و اگر قرار است که یک سری مدل‌ها ترند شوند، باید خیلی هوشمندانه آن‌ها را انتخاب کرد تا با اصول‌های رایج در کشور همخوانی داشته باشند.

وی تاکید کرد: من نمی‌توانم هیچ فشاری روی کسی بیاورم که تو باید این‌طوری بپوشی یا آنگونه نپوشی؛ چون هر شخص مطابق روحیاتش اقدام به انتخاب پوشاک مورد نظر خود می‌کند.

بیضایی عنوان کرد: تلاش ما این است که هنرجویان کاری را ارائه کنند که قابل استفاده و قابل فروش باشد؛ زیرا اصولا هر فردی زمانی که کاری را انجام می‌دهد، می‌خواهد درآمدزایی کند و محصول خود را به فروش برساند و به همین جهت است که که هنرجویان باید در وهله اول، بازار هدف خودشان را مشخص کرده و برنامه‌ریزی نمایند که برای چه سنی، چه موقعیتی و چه جامعه‌ای می‌خواهند طراحی کنند تا بر اساس آن کار خود را شروع کنند.

در راستای علاقه‌ام، حرفه طراحی لباس را انتخاب کرده‌ام

دنیا رجبی، طراح لباس و هنرجوی کلاس خانم بیضایی در پاسخ به این پرسش که «چرا این رشته فنی – هنری را از میان سایر رشته‌ها انتخاب کرده است؟»، اظهار کرد: من کارشناس علوم آزمایشگاهی و شاغل در بیمارستان هستم. حسب علاقه‌ای که به پوشاک و طراحی و تولید و مد و فشن دارم، تصمیم گرفتم تا این مسیر را شروع کنم و کار مورد علاقه‌ام را ادامه دهم.

وی تاکید کرد: معتقدم که کارم یک خرده فرسایشی است و به همین جهت تصمیم دارم این رشته را ادامه داده و به تدریج کار در آزمایشگاهم را کنار بگذارم.

رجبی ضمن ابراز خشنودی از رشته طراحی لباس و چشم‌اندازی که از ادامه این رشته متصور است، عنوان کرد: هر شخصی، هر کاری را که علاقمند باشد و دنبال کند، قطعا به درآمد هم خواهد رسید.

این طراح لباس تاکید کرد: اکنون در ابتدای مسیر هستم و دوست دارم که برای تجربه نزد افراد با تجریه کار کنم؛ اما به تدریج برند خود را ثبت خواهم کرد و به عنوان یک شغل پایدار، آن را دنبال خواهم کرد.

لباس‌های ساده و شیک را برای طرح‌هایم انتخاب می‌کنم

مریم بهزادنیک، از دیگر طراحان مد و لباس و هنرجوی کلاس خانم بیضایی نیز در پاسخ به این پرسش پایگاه خبری صنعت مد مبنی بر اینکه «چرا در این دوره از کلاس‌های طراحی لباس شرکت کرده‌اید؟»، عنوان کرد: من طی سال‌ها، دوره طراحی لباس را در مجتمع‌های فنی و جاهای دیگر گذرانده‌ام؛ اما در دوره کلاس‌های خانم بیضایی خیلی چیزهای دیگر یاد گرفتم و به همین جهت وقتی شنیدم که دوباره به ایران آمدند، بلافاصله در کلاس‌های ایشان شرکت کردم؛ چون معتقدم که ایشان خیلی جامع‌تر به من آموزش می‌دهند.

وی از  شروع کارگاه شخصی‌اش در زمینه طراحی و تولیدی از دو هفته قبل خبر داد، اظهار کرد: اکنون برندهای خوبی در ایران است که همگی کار طراحان داخلی هستند و برای آن زحمت‌های زیادی را متحمل شدند و نیازی هم ندارند که از جایی دیگر الگو بگیرند.

بهزادنیک تصریح کرد: ذهنیتی که من از ادامه این رشته و حضور در این کلاس دارم، این است که لباس‌های ساده و شیک را برای طر‌ح‌هایم انتخاب کنم؛ لباس‌هایی که برای جوانان باشند، زیرا جوانان لباس‌های افراد مسن را نمی‌پوشند؛ اما افراد مسن لباس‌های جوانان را می‌پوشند.

 این طراح مد و لباس خاطرنشان کرد: در گذشته با وجود آنکه سرمایه لازم را داشتم؛ اما خیلی تردید داشتم که کسب و کار خودم را راه‌اندازی کنم. اما اکنون، طی صحبتی که با خانم بیضایی داشتم، به این نتیجه رسیدم که کارگاه خود را راه‌اندازی کنم، زیرا به تعبیر ایشان این موضوع برای کشور ما مهم است و می‌تواند برای آینده خودم نیز خیلی مفید باشد.

بیش از  ۹۰ درصد از مشکلات پوشاک کشور ناشی از نبود رسانه و تبلیغات است

یکی دیگر از طراحان لباس و هنرجویان لباس که بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت مطبوعاتی در کارنامه خود دارد، بدون ذکر نام، ضمن تشریح عمده مسایل مربوط به حوزه مد و لباس کشور، تصریح کرد: ما خیلی محدودیت در حوزه رسانه داریم.

وی اظهار کرد: این محدودیت‌ها در حوزه مد خیلی بیشتر است و افرادی که در این عرصه فعالند، با موانع جدی در حوزه تبلیغات مواجه هستند.

این فعال رسانه، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد از مشکلات پوشاک کشور ناشی از نبود رسانه و تبلیغات است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون در کشورمان برندهای معتبری وجود دارند که به دلیل نداشتن تبلیغات، نمی‌توانند محصولات خود را معرفی نمایند.

این طراح لباس یادآور شد: تبلیغات و عکس در زمینه معرفی پوشاک، بسیار مفید است؛ اما هم‌اکنون شاهد بسته شدن بسیاری از صفحات مجازی، آن‌هم صرفا به دلیل تبلیغات انجام شده هستیم.

وی خواستار حمایت مسئولان از رسانه‌های تخصصی مد به منظور تبلیغات و معرفی محصولات ایرانی و تولید داخل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *