پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

رســانه رسمــی و تخصصــی صــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

پایگاه خبری صنعت مد

نقش قوی رسانه‌ها در توسعه صنعت مُد/ اهمیت رسانه‌ در بازاریابی و معرفی مُد ایران به جهان

دکتر عباس قلی‌زاده، از مدیران مشهور و فعال در امور اقتصادی و تجاری کشورمان با یادآوری از اینکه اکثر مردم پیرو و به دنبال تقلید هستند و تعداد کمی خلاقانه رفتار می‌کنند، تاکید کرد که نقش رسانه‌ها در صنعت مُد و تجارت بسیار قوی است و با بمباران تبلیغات و تولید محتوای مناسب می‌توانند نظر اکثریت مردم را که مقلد هستند، به اهداف مورد نظر جلب کنند. وی خواستار  نقش‌آفرینی رسانه‌های داخلی مد و پوشش در حوزه بین‌الملل شد. مشروح مصاحبه در ادامه به نظر خوانندگان ارجمند می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (معرف منتخبین و معتمدین فعال مد ایران)، اکنون در هزاره سوم و در عصر ارتباطات به سر می‌بریم و در این عصر، رسانه‌ها نقشی موثر و گسترده در ارتباطات اعم از انسانی و دیجیتال و فناوری ایجاد کرده‌اند.

مطابق نظریه شکاف آگاهی (Knowledge Gap) به هنگام افزایش انتشار اطلاعات توسط رسانه‌های ارتباطات جمعی در یک نظام اجتماعی، بخش‌هایی از جمعیت که پایگاه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی (SES) بالاتری دارند، تمایل دارند سریع‌تر اطلاعات را نسبت به بخش‌هایی که پایگاه پایین‌تری دارند، کسب کنند که بنابراین، شکاف آگاهی بین این دو بخش به جای آنکه کاهش یابد، افزایش می‌یابد.

مطابق این نظریه که نخستین بار توسط پژوهشگران و دانشمندان مطرح جهان نظیر اولین، تیکنور، دونوهو مطرح شد، اطلاعات، نه یک موضوع دم دستی، بلکه کالای ارزشمند محسوب می‌شوند که با کسب هر چه بیشتر آن، بر میزان اطلاعات و آگاهی افراد جهت برخورداری هر چه بیشتر از فرصت‌ها  و اطلاعات موجود فراهم می‌شود.

دکتر عباس قلی‌زاده، از مدیران مشهور و فعال در امور اقتصادی و تجاری بر نقش رسانه به عنوان یک نهاد مرجع در اطلا‌ع‌رسانی و گسترش ارتباطات تاکید دارد و معتقد است که رسانه‌های کشورمان می‌توانند در توسعه صنعت مد و تجارت نقشی بی‌بدیل ایفا کنند.

وی با بیان اینکه جامعه را می‌توان به دو بخش مقلد و خلاق تقسیم کرد، افزود: موضوع دنباله‌روی در همه جای دنیا وجود دارد و این موضوع فقط خاص کشور ما نیست.

رییس سابق سازمان بازرگانی استان تهران اظهار کرد: در مقابل افرادی که پیرو هستند، افرادی نیز وجود دارند که از نظر فکری مستقل‌اند و این افراد که تعدادشان بسیار کمتر از افراد پیرو است، خود مد آفرین هستند و عموما همین افراد هستند که برای کسانی که مقلد و پیرو هستند، برنامه‌ریزی می‌کنند و مد را اشاعه می‌دهند.

قلی‌زاده با یادآوری از اینکه از جمعیت ۸ میلیارد نفری جهان، حدود ۷ میلیارد نفر دنباله رو هستند، تاکید کرد: آن یک میلیارد نفری که خلاق هستند، این امکان را دارند که با برنامه ریزی و هدف‌گذاری برای آن ۷ میلیارد نفر، مد و سبک زندگی افراد را تغییر دهند و در کنار آن سود سرشاری را برای خود به دست بیاورند.

وی با اشاره به نقش قوی رسانه‌ها در توسعه صنعت مد، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها با بمباران تبلیغات و تولید محتوی مناسب می‌توانند نظر اکثریت مردم را که مقلد هستند، به اهداف مورد نظر جلب کنند.

رییس اسبق هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند حتی یک چوب خشک را به نحوی تبلیغ کنند که همگی خریدار آن باشند، تصریح کرد: رسانه‌ها بسیار قدرتمندند و می‌توانند با بمباران فکر، حتی عقیده مردم را نسبت به یک کالا جذب یا عوض کنند.

قلی‌زاده با انتقاد از عملکرد رسانه‌های ایران در پوشش اخبار و اطلاع‌رسانی، تاکید کرد: در کشورمان ایران، رسانه‌ها بیشتر بر روی مردم داخل تمرکز کرده‌اند و این در حالی است که رسانه‌های خارجی، برای همه مردم جهان برنامه‌ریزی می‌نمایند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های ایران می‌توانند با تبلیغات مناسب، نسبت به بازاریابی و معرفی صنعت مد ایران اقدام کنند، افزود: برای حضور در بازار خارج، باید شناخت نسبی نسبت به فرهنگ و سلیقه کشورهای هدف پیدا کرد. قدر مسلم، سلیقه کشورهای خارج با سلیقه داخل کشورمان متفاوت است و به همین منظور لازم است تا در مرحله نخست با فرهنگ سایر کشورها آشنا شد.

مدیرکل اسبق دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار کشور، خواستار  نقش‌آفرینی رسانه‌های داخلی مد و پوشش در حوزه بین‌الملل شد و تصریح کرد: باید جامعه هدف شناسایی شوند و این‌گونه است که می‌توان بر روی آن تفکر کرد و بر اساس آن، هدف‌گذاری لازم را به سرانجام رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *