پایگاه خبری صنعت مد

رســــــــانه رسمـــــی و تخصصـــــی صـــنــعـت مـــــد در ایــــــــران

دارای پــــــــروانه انتشــــــــار از وزارت فرهنــــــــگ و ارشاد اســــــــلامی

پایگاه خبری صنعت مد

رونمایی از کتاب سند راهبردی شرکت مدیره زنجیره ارزش صنایع همگن

وزیر صمت با حضور در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع نساجی، کیف، کفش و پوشاک از کتاب سند راهبردی شرکت مدیره زنجیره ارزش صنایع همگن رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد (معرف منتخبین و معتمدین فعال مد ایران، با حضور عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، برادران معاون وزیر صمت، مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران و تعدادی از روسای اتحادیه‌های مرتبط، طی آئینی با شکوه از کتاب سند راهبردی شرکت مدیره زنجیره ارزش صنایع همگن رونمایی شد.

این کتاب با هدف توسعه زنجیره ارزش صنایع همگن نساجی و پوشاک و معرفی فرصت‌های جهانی به همت شرکت مدیره زنجیره ارزش صنایع همگن پوشاک شهر فرودگاهی به انتشار رسیده است.

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم، ضمن اشاره به اینکه در صنایع پوشاک و نساجی غفلت صورت گرفته به فعالان صنعت پوشاک، نساجی و کفش قول داد که در اولین فرصت به صورت جدی به موضوعاتشان پرداخته شود.

وی با بیان اینکه به واسطه مطالعاتی که در زمینه صنایع پوشاک و نساجی داشته‌ام، متوجه شدم که در مورد این صنعت بسیار غفلت صورت گرفته است گفت: نیاز است که به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم، زیرا ارزش افزوده بیشتری در صنعتی شدن نصیب کشور می‌شود؛ این وعده را می‌دهم که در یک جلسه کارشناسی به صورت مفصل، در این خصوص صحبت کنیم.

علی آبادی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی‌مان در صنعت خودرو، نساجی و پوشاک و… باید دانش‌بنیان و صادرات محور باشد، گفت: صنعت نساجی و پوشاک از پایه‌های اجتماعی و اقتصادی تمدن بشری هستند. کاری به اولی یا چندمی آن نداریم، اما صنعت پوشاک یکی از پایه‌های اصلی است؛ می‌شود خودرو نداشت اما نمی‌توان از خوراک، پوشاک و مسکن گذشت؛ نساجی در رده و ردیف اولین‌ها و در زمره اولین نیازهای اجتماعی بشر است؛ بنابراین در اقتصاد جهانی، نساجی از ارکان اقتصاد جهانی به حساب می‌آید.

وزیر صمت با بیان اینکه سه شاخص عمده در صنعت نساجی وجود دارد، گفت: اولین شاخص این است که این صنعت «به شدت» اشتغال‌زاست. این موضوع خیلی مهم است و بایستی نسبت به آن توجه ویژه صورت گیرد. طبق آمار ٢١ درصد اشتغال از کل صنعت پوشاک جهان در اروپا و ١١ درصد در آمریکا و پنج درصد در آفریقا متمرکز است، اما این عدد در آسیا ۶٣ درصد است؛ این نشان می‌دهد که در کشورهای بسیار توسعه یافته و تقریباً توسعه نیافته، صنعت پوشاک از اولویت اول برخوردار نیست؛ اما در کشورهای میانه به لحاظ توسعه یافتگی، این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در توسعه یافته‌ها اشتغال اولویت نیست و به دنبال صنایع اشتغال زا نیستند، بلکه به دنبال صنایعی هستند که بسیار ثروت زا باشد. اگر در حاضر، مشکل ما اشتغال است، بدون تردید از جمله بهترین گزینه‌ها، صنعت نساجی و پوشاک است و این صحبت عاقلانه‌ای است.

رشد ۸ درصدی در صادرات پوشاک

مقام عالی وزارت صمت تاکید کرد: نکته سوم سهم این صنعت در تجارت جهانی است. سهم صنعت نساجی و پوشاک طی چند دهه اخیر، رشد قابل توجه و عجیبی داشته است و شاهد رشد پنج درصدی طی ١٠ ساله اخیر هستیم؛ هیچ صنعتی ندیده‌ایم که اینگونه پیشرفت داشته باشد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که وضعیت صنعت پوشاک کشور ما در مقایسه با وضعیت صنعت پوشاک دنیا، چندان خوب نیست.

علی‌آبادی اعلام کرد: علیرغم رشد ١۵ درصدی واردات که خوب نمی‌دانیم (جدا از بحث قاچاق که واردات حساب نمی‌کنیم)، در صادرات طی شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد رشد و به لحاظ ارزشی شش درصد داشته‌ایم؛ این مقایسه واردات در مقابل صادرات نیازمند بررسی است.

وزیر صمت در نهایت پیشنهاد کرد که برای بهبود صنعت دست در دست هم حرکت کنیم و در یک فضای گروهی و تیمی با کمک یکدیگر پیش برویم. از همکاری و دست به دست هم دادن ها است که می‌توانیم بزرگتر شده و پیشرفت کنیم.

علی‌آبادی در پایان چالش‌های این صنعت را سه چالش تقاضا، رشد قیمت نهاده‌ها از جمله انرژی (با درصد کمتر نسبت به سایر چالش‌ها) و افزایش هزینه‌های تولید اعلام کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *