پایگاه خبری و اطلاع رسانی صنعت مد

پایگاه خبری و اطلاع رسانی صنعت مد

جزئیات جدید از پنجاه و نهمین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور/ شیرازی: باید کار طراحی و تولید در بخش پوشاک را فرهنگی- اقتصادی ببینیم

 

پنجاه و نهمین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حالی به میزبانی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که شاهد حضور نمایندگان مهم‌ترین تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه مد و لباس بود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس؛ در این نشست که قادر آشنا مشاور وزیر و دبیر شورای فرهنگ عمومی، سیدعلی یزدیخواه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و زهرا گلپایگانی مشاور وزیر و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آن حضور داشتند، بر حمایت ویژه از فعالان بخش خصوصی، به روزرسانی قوانین حوزه مد و لباس و تقویت جایگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تاکید شد.

 

قادر آشنا در سخنانی بر «اصلاح قانون به منظور دوچندان شدن کارآمدی کارگروه ساماندهی مد و لباس» تاکید کرد و گفت: در بازنگری قوانین لازم است نقش مهم بخش خصوصی دیده شود، خصوصا در این هنر صنعت که وزن بیشتر کار بر دوش بخش خصوصی است.

 

سیدعلی یزدیخواه بر «وظیفه دولت در سیاستگذاری و تنظیم‌گری» اشاره کرد و افزود: راه حل برون رفت از مسائل موجود، تقویت نقش‎آفرینی بیشتر بخش خصوصی است.

 

زهرا گلپایگانی نیز تصریح کرد: ارتقاء ساختار کارگروه و متناسب‌سازی آن با ماموریت‌های محوله و نیز داشتن ضمانت اجرایی برای اجرای مصوبات از الزامات کنشگری موفق کارگروه است.


سومبات هاکوپیان، رییس هیئت مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در پنجاه و نهمین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در سخنانی با اشاره به موضوع نیاز به اصلاح قوانین در حوزه مد و لباس که در جلسه مطرح شد، گفت: قوانین زمانی اجرایی می‌شوند، که با ذینفعان اشتراک منافع داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه «شاید این برای نخستین بار است که اصرار شده تا همه ذینفعان در جلسه کارگروه مد و لباس شرکت کنند» خاطرنشان کرد: ما باید در یک چارچوب معتدل و درست حرکت کنیم.

 

این کارآفرین و صنعت‌گر صاحب نام کشورمان در خصوص اینکه گفته می‌شود «طراحان دیده نمی‌شوند» تصریح کرد: طراح باید برای رشد فضا داشته باشد، اگر می‌خواهید طراحان رشد کنند باید به آنها فضا بدهید.

 

دارنده نشان امین‌الضرب، با اشاره به اینکه پوشاک را باید در ابعاد «صنعتی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دید» خاطرنشان کرد: متاسفانه در زنجیره پوشاک، صنایعی داریم که در حال از بین رفتن هستند.

 

هاکوپیان با بیان اینکه «کشورهای ایران و چین در تولید مواد اولیه پوشاک دوستدار محیط زیست مزیت دارند» اظهار داشت: در حال حاضر چین روی این مزیت سرمایه‌گذاری کرده، اما ایران باید برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کند.

 

وی به منظور پیشرفت و توسعه هنر- صنعت مد و لباس، خواستار اصلاح قوانینی شد که در این حوزه باعث کندی کار می‌شوند.

 

ابوالقاسم آقا حسین شیرازی، رئیس اسبق اتحادیه پوشاک تهران در این جلسه گفت: باید کار طراحی و تولید در بخش پوشاک را فرهنگی- اقتصادی ببینیم، در غیر این صورت دچار وضع موجود خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه «چه بهتر که بخش خصوصی متولی این کار باشد» افزود: باید برای بخش خصوصی تعریف قانونمندی داشته باشیم.

 

شیرازی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی، کمیسیون فرهنگی، ناظر مجلس در کارگروه و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این خصوص باید در قانون سیاستگذار باشند و اجرا را به بخش خصوصی بسپارند و البته بخش خصوصی هم تا امروز ثابت کرده هر کجا کار را به عهده گرفته موفق بوده است.

 

در ادامه رامین جوان‌رود، مدیرعامل انجمن صنایع پوشاک ایران بر لزوم تخصیص سبدهای تشویقی برای تولیدکنندگان، مدیریت و نظارت ورود کالای مسافری و قاچاق که در صنعت پوشاک ایران به شدت آسیب‌زا است و اختصاص سکوهای فروش در شرایط فعلی اقتصادی تاکید کرد.

 

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه «چرا تبلیغات برای تولیدکننده باید گران باشد؟» از لزوم ساماندهی تبلیغات حوزه مد و پوشاک گفت.

 

جوانرود با مهم خواندن موضوعات مختلف حوزه مد و لباس از جمله «مدارس طراحی، بیمه طراحان و برگزاری و اجرای نمایشگاه‌ها» گفت: باید یکبار دست به دست هم دهیم و یک قانون خوب را تعریف و آن را اجرا کنیم.

 

مجید نامی، رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پنجاه و نهمین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: نیاز به اصلاح ساختاری در کارگروه ساماندهی مد و لباس داریم تا کارایی لازم برای انجام وظایفی که بر عهده آن گذاشته شده است را داشته باشد.

 

وی افزود: به منظور رفع بیشتر مشکلات، لازم است نظر فعالان بخش خصوصی هنر- صنعت مد و لباس در تدوین قوانین و دستورالعمل‌ها لحاظ شود.

 

نامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بودجه‌هایی که به بخش‌های فرهنگی در کشور اختصاص پیدا می‌کند، به دلیل پراکنده بودن بخش‌ها از بین می‌روند، این در حالی است که بودجه کارگروه ساماندهی مد و لباس بسیار محدود است.

 

وی در عین حال از تضاد در قوانین تبلیغات پوشاک انتقاد کرد.

 

در این جلسه زعیم‌زاده، رییس هیئت مدیره انجمن ویژندهای پوشاک کشور نیز در سخنانی از سهم پایین تولیدکنندگان پوشاک ایرانی از بازار کشور به دلیل جولان کالاهای قاچاق انتقاد کرد.

 

وی گفت: در حالی از تولیدکنندگان داخلی انتظار مدسازی و برندسازی می‌رود که حمایتی که باید از آنها صورت نمی‌گیرد.

 

بنا بر این گزارش، بر اساس قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۳۸۵/۱۰/۱۲ مجلس شورای اسلامی «کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور» متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و برنامه و بودجه کشور به همراه سه نفراز نمایندگان صنوف ذی‌ربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر، است.

 

همچنین، دبیرخانه این کارگروه ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر بوده و مصوبات آن پس از امضاء و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجراء است.

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *