پایگاه خبری و اطلاع رسانی صنعت مد

پایگاه خبری و اطلاع رسانی صنعت مد

پیشکسوت صنعت مد: تنگ‌نظری‌ها مانع از پیشرفت پوشاک ایران شده است

 

 

احمد داورزنی، پیشکسوت، تولیدکننده و فروشنده نام‌آور  در صنعت مد و پوشاک با بیش از ۵۵ سال سابقه در کشورمان شناخته شده است. وی بر این باور است که به دلیل تنگ‌نظری‌ها و مشکلات زیر ساختی، این صنعت تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود، در داخل و در خارج از کشور دست پیدا کند. 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد، به منظور واکاوی فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت مد و پوشاک کشور، با احمد داورزنی، پیشکوست صنعت مد ایران به گفت‌وگو نشستیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم.

 

لطفا بفرمائید که چه مدت در صنعت مد و پوشاک کشور فعال بوده‌اید و تجربه شما در این زمینه چیست؟

 

بنده هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب در این صنعت فعال بوده و به تولید و فروش پوشاک مشغول بوده‌ام. با توجه به اینکه بعد از انقلاب اسلامی موضوع پوشش و حجاب مطرح شد، اینجانب جزو نفرهای اول بودم که به تولید مانتو زنانه پرداختم و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ارگان‌ها مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتم و جوایزی نیز از سوی سازمان‌های مذکور دریافت کردم. ضمن اینکه طی این مدت، در صنف پوشاک نیز به عنوان کارشناس و مبتکر، همکاری داشته‌ام.

 

به نظر شما آیا محصولات پوشاک ایران از نظر طرح، جنس و تنوع قابلیت صادرات و رقابت با سایر کشورها را دارند؟

 

به منظور بازاریابی خارجی، تاکنون بارها با همکاری اتحادیه پوشاک تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه‌هایی مطرح در خارج از کشور برگزار کردیم و محصولات ارایه شده نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفتند؛ اما به دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم جهت صادرات، از جمله مسایلی مانند گمرک، بسته‌بندی مناسب، تامین مواد اولیه و …، تولیدکنندگان ما نتوانستند جوابگوی سفارش‌ها در موعد مقرر باشند.

 

شما به نبود زیر ساخت‌های لازم در صنعت مد و پوشاک اشاره کردید؛ به اعتقاد شما برای بهبود شرایط، چه اقداماتی در این زمینه باید انجام داد؟

 

در مرحله نخست، باید اذعان داشت که این صنعت نیاز به مواد اولیه دارد. در مراحل بعدی و بعد از رفع موانع در این حوزه، لازم است تا پلتفرمی طراحی شود که طی آن، مشخصات تمامی فعالان صنف در آن موجود باشد، به طوری‌که در این پلتفرم، اطلاعات کاملی از همه رسته‌های پوشاک، از جمله طراحان، فروشندگان، دوزندگان، برشکاران، اتوکاران و … وجود داشته باشد تا بتوان به فعالان این صنف، هویت داد و به جامعه فعال در این حوزه معرفی کرد.

 

به نظر شما برای جریان‌سازی و جهش در صنعت مد و پوشاک کشور، از کجا باید آغاز کرد؟

 

تاکنون این صنف به دلیل تنگ‌نظری‌ها پیشرفت نکرده است. اکنون لازم است که به فعالان این صنف و صنعت، تضمین و دلگرمی‌های لازم داده شود. باید آنقدر تنوع و مدل داشت که مشتری حق انتخاب داشته باشد.فروشگاه‌ها باید معدل داشته باشند و بر اساس معدل‌ها ارزیابی شوند. بی‌دلیل نیست که کشوری مانند ترکیه، مقام اول را در صادرات پوشاک در منطقه کسب کرده است. این در حالی است که ترکیه، در آن زمان که محصولات پوشاک ایران در سطح منطقه و جهان می‌درخشیدند، این کشور حرفی برای گفتن نداشت. به همین منظور، دولت می‌تواند با توجه به تجربیات تلخ گذشته، تولیدی‌ها را آزاد بگذارد و اجازه بدهد که آن‌ها تبلیغات لازم را هم در مطبوعات و هم تلویزیون ملی داشته باشند. برای نیل به این هدف، نیاز است تا اتحادیه پوشاک تهران سرمدار این جریان باشد و با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جهت جریان سازی در این صنعت اقدامات لازم را انجام دهد.

 

آیا برپایی جشنواره‌ها، هفته‌های مد، نمایشگاه‌ها و …، می‌توانند جریان‌ساز در صنف و صنعت مد و پوشاک کشور باشند؟ 

 

قطعا که می‌توانند؛ اما لازم است تا در موعد مناسب برگزار شوند. به طور مثال، یک ماه مانده به پایان فصل پائیز، در آبان ماه، جشنواره فصل پائیز باید برگزار شود یا برای فصل بهار، لازم است که جشنواره‌ها در پایان بهمن یا ابتدای اسفند برپا شوند؛ چون در این شرایط است که امکان جریان سازی فراهم می‌شود. ولی آنچه هم‌اکنون شاهد آن هستیم، در نمایشگاه‌ها اغلب اجناس بنجل و بی‌کیفیت به نمایش در می‌آیند که این موضوع باعث بی‌رغبتی بازدیدکنندگان می‌شود و نمایشگاه‌ها را از کیفیت لازم تهی می‌سازند.

 

اکنون کدام کشورها می‌توانند بازار هدف صنعت مد و پوشاک ایران باشند؟

 

غیر از ترکیه، کشورهای گرجستان، ارمنستان، مصر، سوریه، عراق، قطر و عربستان بازارهایی خوبی برای محصولات پوشاک ایران هستند. اما آنچه ضروری است و باید به آن توجه شود، آماده‌سازی برندهای کشور برای صادرات  است. به همین منظور، لازم است تا یک اتاق فکر با حضور حداقل ۱۰ نفر از افراد شناخته شده و پیشکسوت در صنعت مد و پوشاک کشور با سن بالای ۵۰ سال در اتحادیه پوشاک تهران و با هماهنگی نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود تا طی آن، با بهره‌مندی از برآیند این اتاق فکر، اقدامات موثری در این صنف و صنعت بتوان انجام داد. لازم است یادآوری کنم که در حال حاضر، تولیدکنندگان پوشاک ما، در حوزه مردانه حرف برای گفتن دارند و تنها در حوزه بانوان است که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده و تنگ‌نظری‌ها، امکان تنوع محصول و تبلیغ وجود ندارد.

 

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *