پایگاه خبری و اطلاع رسانی صنعت مد

پایگاه خبری و اطلاع رسانی صنعت مد

پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا؛ نیاز واقع‌گرایانه بازار به تحولات فناورانه

 

رئیس کمیسیون تخصصی طلا در اتاق اصناف ایران، پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا را نیاز واقع‌گرایانه بازار به تحولات فناورانه دانست و تاکید کرد: از سال ۱۳۹۴ فعالیت پلتفرم‌های فروش مصنوعات طلا به فضای مجازی آغاز شده است و مسئله‌ جدیدی نیست که نیاز به بررسی یا اظهار نظر جدید داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد، کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا در اتاق اصناف ایران  دلایل رونق پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا را تشریح کرد.

 

اهم مطالب عنوان شده، در ادامه به نظر خوانندگان ارجمند پایگاه خبری صنعت مد می‌رسد. شایان ذکر است که این مطلب در فصلنامه صنعت مد امروز به چاپ رسیده و در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 

در سال ۱۳۹۹ ضوابطی برای این پلتفرم‌ها تدوین شد؛ اما در آن مقطع به دلیل پایین بودن قیمت طلا و شرایط بازار، پیگیری جدی در خصوص اجرای این ضوابط صورت نگرفت. با تشکیل کمیسیون تخصصی طلا در اتاق اصناف ایران و دریافت گزارش‌هایی مبنی بر ورود برخی پلتفرم‌ها به معاملات طلای خام و آب‌شده، اقدامات نظارتی آغاز شد.

 

 در این مقطع، با همکاری پلیس امنیت، پلیس اقتصادی و دیگر نهادهای مسئول، موفق شدیم پس از مدتی به فعالیت سکوها ورود کرده و طلای دریافتی از مردم را رصد نماییم. در نتیجه این اقدامات، نزدیک به یک و نیم تا دو تن طلا که از سوی سکوها از مردم خریداری شده بود، ظرف مدت یک ماه در یکی از بانک‌های معتبر کشور سپرده‌گذاری شد. این اقدام یک ضمانت عملی برای تمامی پلتفرم‌ها بود و اطمینان حاصل شد که از آن پس، طلای اخذ شده از مردم نزد بانک مورد تأیید نگهداری می‌شوند.

 

 اکنون دیگر خالی‌فروشی در پلتفرم‌ها رخ نمی‌دهد. زیرا سکوها برای ادامه فعالیت ملزم به ارائه ضمانت‌نامه بانکی هستند. همچنین در ضوابط جدید که در دست تدوین است، برای افرادی که قصد دارند به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کنند، شرایط خاصی تعیین شده و ارائه ضمانت‌نامه بانکی پیش‌شرط فعالیت آن‌ها خواهد بود.

 

 اکنون حدود ۴۸۰ پروانه کسب در این حوزه صادر شده است و با توجه به گستردگی فعالیت، نمی‌توان بدون بررسی و هماهنگی دقیق، به یک‌باره اقدام به مسدودسازی یا توقف این پلتفرم‌ها کرد؛ زیرا همان‌طور که در گذشته برخی مشاغل سنتی مانند آژانس‌های خودرو نسبت به پلتفرم‌های نوین مانند اسنپ معترض بودند؛ اما در نهایت این فضا به‌عنوان بخشی از زیست‌بوم اقتصادی کشور پذیرفته شد و به همین جهت، در حوزه طلا نیز باید واقع‌گرایانه به نیاز بازار و تحولات فناورانه پاسخ داد.

 

هم‌اکنون  طلای آب‌شده نیز در بورس کالا معامله می‌شود و حجم قابل توجهی از این معاملات که حدود ۱۴ تن است، از طریق بازار سرمایه معامله می‌شود، بدون آنکه تحویلی به خریداران صورت گیرد. بنابراین اگر قرار است چنین معاملاتی انجام شود، بهتر است در بسترهای شفاف و با نظارت مستقیم انجام شود.

 

 لازم به ذکر است که این پلتفرم‌ها، توسط فعالان صنفی و افراد باسابقه در بازار طلا راه‌اندازی شده‌اند و دولت و حاکمیت نیز در حال تدوین برنامه‌هایی هستند تا طلاهای در گردش در این سکوها به تولیدکنندگان واقعی برسد و به همین دلیل، یکی از برنامه‌هایی که در حال حاضر در دستور کار کمیسیون تخصصی طلا قرار دارد، این است که طلاهای جمع‌آوری‌شده، چه به‌صورت امانی و چه به‌صورت رسمی را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد تا این سرمایه‌گذاری‌ها به چرخه تولید مصنوعات طلا و جواهر بازگردند.

 

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *