پایگاه خبری و اطلاع رسانی صنعت مد

پایگاه خبری و اطلاع رسانی صنعت مد

صنعت مُد امروز؛ هوس یا نفس

 

سرمقاله فرهاد امیرخانی، مدیر مسئول و رئیس شورای سردبیری پایگاه خبری صنعت مد که در نخستین شماره فصلنامه «صنعت مد امروز» به انتشار رسید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت مد، بررسی پیشینه رسانه‌های فعال در صنعت مُد کشورمان، مشخص می‌سازد که تاکنون، اقدام موثری که جریان ساز صنعت مُد در کشورمان باشد صورت نپذیرفته و اغلب رسانه‌هایی که در این زمینه فعالیت داشته‌اند، به دلیل عملکرد جزیره‌ای، نتوانسته‌اند بخش‌های مختلف این عرصه را که همگی همچون یک زنجیره به هم پیوسته هستند، به گرد هم بیاورند و اثر گذاری قابل توجه‌ را از خود بر جای بگذارند.

 

بی‌تردید مخاطبان اصلی صنعت مد در کشورمان همچون سایر نقاط جهان، نوجوانان و جوانان هستند. آینده‌سازانی که قرار است دیر یا زود سکاندار اداره امور کشور شوند و بی‌تردید در این مسیر؛ نیاز به شناخت هویت خویش، شناخت سبک زندگی هنرمندانه متناسب با اقلیم و باورها، شناخت ظرفیت و برندهای تولید داخل و … دارند که اگر غیر از این باشد، فرار از هویت نیز همچون فرار مغزها، فزونی خواهد گرفت و در یک بازه زمانی نه چندان بلند، شاهد گسست مصیبت‌بار فرهنگی و عدم تعلق به داشته‌ها و از بین رفتن میراث ارزشمند نیاکان‌مان خواهیم بود.

 

در فصلنامه «صنعت مُد امروز» نیز به تبعیت از سایر رسانه های مُد در جهان، مخاطبان اصلی نوجوانان و جوانان خواهند بود؛ اما با این تفاوت که در این رسانه، با استفاده از نظریه علمی لازارسفلد و برلسون مشهور به «استحکام» (نظریه دو یا چند مرحله‌ای پیام)، تلاش می‌شود با فراهم آوردن بستر رسانه‌ای مناسب، زمینه لازم برای نقش‌آفرینی (رهبران فکر) که عمدتا در صنعت مُد، روسای کمیسیون اتاق اصناف، اتحادیه‌ها، صاحبان برندها، تصمیم‌سازان، تولیدکنندگان، فروشگاه‌داران، دانشگاهیان، طراحان و … هستند، ایجاد شود.

 

البته کار در این زمینه بسیار سخت است! چون به دلیل پیشینه گذشته مُد در کشورمان، همچنان مقاومت‌ بسیار در مقابل مُد وجود دارد. ترجمه و تعابیر مختلفی که از دنیای مُد در کشورمان وجود دارد، باعث شده تا بسیاری آن را با برهنگی و هویت گریزی یکسان بپندارند و همین برداشت‌های متفاوت از مُد است که تاکنون، مانع از برپایی کت والک، هفته‌های مد و شوهای زنده و اثرگذار به شیوه و الگوی بومی شده است.

 

به خاطر بسپاریم که صنعت مُد، فقط منحصر به پوشاک نیست و بلکه این صنعت، تمامی زنجیره تولید و فروش در همه حوزه‌ها از جمله زیورآلات طلا و جواهر و ساعت، آرایشگاه‌ها، لوازم آرایش، خودرو، معماری، دکوراسیون، کیف و کفش و چرم، نساجی، جشنواره‌ها، مزون‌ها و … را در بر می‌گیرد.

 

در واقع صنعت پوشاک، قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر به نام صنعت مُد است که تاکنون برای وصل کردن این زنجیره، اقدام موثر و کافی انجام نشده است.

 

صنعت مُد، یک هوس گذرا و عیش و تجملات نیست، بلکه عین نَفس و خود زندگی است که قلب فرهنگ با آن تپیده می‌شود. در عدم توجه به این ضرورت هستی بخش است که تهاجم فرهنگی صورت می‌پذیرد. در نبود الگو و مدل بومی در صنعت مُد کشورمان است که شاهد تمایل سنین مختلف از جمله نوجوانان و جوانان به الگوهای ناشناخته فرهنگی هستیم.

 

اینک فصلنامه «صنعت مُد امروز» در تلاش است در هماهنگی با رسانه‌ «پایگاه خبری صنعت مُد» که هر دو دارای مجوز لازم از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، جریان ساز در عرصه صنعت مُد کشورمان باشد.

 

این آغاز راه است و طبیعتا در مسیری که پر از چالش و موانع است، نمی‌توان راحت و به سادگی گام برداشت؛ اما ما با این فرض مسلم که صنعت مُد عین نَفس برای هویت، فرهنگ ، اقتدار، تولید و سرمایه‌گذاری و … ضروری است، تلاش خواهیم کرد تا با کمک رهبران فکر و نقش‌آفرینان این صنعت، خدمتی شایسته به کشورمان انجام دهیم و بی‌تردید، این هدف والا محقق نخواهد شد، مگر اینکه حمایت‌های بی‌دریغ همه جانبه از سوی معتمدان و فعالان این صنعت از این رسانه وزین صورت پذیرد.

 

دست همگی شما فعالان صنعت مد را از این راه دور به گرمی می‌فشاریم و از همین جا، آمادگی خود را برای انعکس دیدگاه‌های ارزشمند، محصولات و دستاوردهای‌تان اعلام می‌داریم.

 

امیدواریم که با کمک هم، ایرانی پر از افتخار را برای خود و فرزندان بسازیم و جهان را از هویت چند هزار ساله خود، با سبک زندگی هنرمندانه، به شگفتی درآوریم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *