آیا مشاور رئیس جمهوری ناجی صنعت مد ایران خواهد شد؟/ مصاحبه مهرداد خدیر با بانو دکتر معصومه آقاپور علیشاهی

بانو دکتر معصومه آقاپور علیشاهی با توجه به جهان بینی، نگاه نواندیش و مسئولیتی که هم اکنون دارد، میتواند به عنوان چراغدار و یک مشاور خوب، راهی نوین و چارهساز را در پیش روی رئیس دولت چهاردهم بنمایاند. آیا این بانوی فرهیخته چنین خواهد کرد؟ آیا وی این باور را دارد که با کمک رسانه تخصصی، میتوان رونق کسب و کار، جذابیت فرهنگی و هنر، جذب گردشگر و … را ایجاد کرد و خواسته دغدغهمندان طرح عفاف و حجاب از دولت چهاردهم را نیز بی پاسخ نگذاشت؟
به گزارش پایگاه خبری صنعت مد، بانو معصومه آقاپور علیشاهی، مشاور مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران در دولت چهاردهم است. وی نماینده سابق مردم شبستر از آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی است و اکنون نقش ویژهای در موضوعات اقتصاد و فرهنگی کشور دارد.
به تازگی، مهرداد خدیر، روزنامهنگار تحقیقی و شهیر کشورمان مصاحبهای عمیق با بانو معصومه آقاپور علیشاهی، مشاور رئیس جمهوری در امور همکاریهای اقتصادی انجام داده است که در سایت عصر ایران به نشانی (https://www.asriran.com/fa/news/1054378/) به انتشار رسیده است.
این مصاحبه از آن جهت مهم است که طی آن، بانو آقاپور علیشاهی به تفصیل نقش و مسئولیت خود در سه حوزه شامل توجه به نوآوریها و جوانان و اقتصاد دانش بنیان و بازار سرمایه و پر کردن بازار تولیدکنندگان در بخش صنعت و رساندن جایگاه اقتصاد ایران به معنای واقعی و همچنین، رفع مشکلات تولیدکنندگان صنعت در بخش خرد و کلان و افزایش صادرات غیر نفتی را تشریح کرده است.
همانگونه که میدانیم، رکود اقتصادی، یکی از مشکلات عظیم کشور است که تداوم آن، در همه زمینهها باعث ناترازی شده است.
هر چند این ناترازی به تنهایی جای بیم و نگرانی دارد؛ اما از دیگر سو، میتوان خوشبین بود که این فشار باعث نوآوری و نو اندیشی و تحول شود.
از آن رو که بانو آقاپور علیشاهی با نگاه وسیع و نو اندیشی که دارد، میتواند به عنوان مشاور خوب، راهی درست را در پیش روی رئیس دولت نمایان کند؛ بنابراین میتوان این انتظار را داشت که این بانوی فرهیخته، با دعوت از مدیران رسانه فعال در صنعت مد، طرح تحول و نجات بخش این صنعت به محاق رفته و رو به ناکجاآباد را رقم بزند.
صنعت مد میتواند با جریان سازی رسانهای بومی ایرانی و اسلامی، رونق کسب و کار تمامی اصناف از جمله پوشاک، طلا و جواهر و ساعت، کیف و کفش و چرم، آرایش، لوازم آرایش و …. در کشور را باعث شود.
صنعت مد ایران میتواند هنر کهن زرین کشورمان را از پستو به بازار بیاورد.
صنعت مد ایران میتواند باعث جذب گردشگران خارجی از جمله کشورهای همسایه شود.
صنعت مد ایران میتواند مانع از فرار مغزهای کشورمان و علاقمندی آنها به فرهنگ و هنر و زیست بوم کشورمان شود.
صنعت مد ایران میتواند به جهانیان، آنچه که دیگران زشت از ایران مینمایانند را، راست بنمایاند.
صنعت مد ایران میتواند امید آفرینی کند.
برای تحقق این آرمان مهم، رسانه مهمترین ابزار این بازار است و بدون رسانه هیچ کاری از دست هیچ کس بر نخواهد آمد.
اکنون این پرسش پیش میآید؛ چرا تاکنون به ذهن افراد دیگر این موضوع بسیار حیاتی و مهم خطور نکرده است؟!
در پاسخ به این پرسش باید گفت؛ گفتنیها در این باره کم نیستند؛ اما به طور ریشهای میتوان گفت که مشکلات زیباشناختی عمدتا به مدارس باز میگردند. آنجا که هنر پست ترین درس محسوب میشود و هنر به معنای واقعی، آموزش داده نمیشود. مصیبتی که هماکنون دامن گیر همه قشر، اعم از تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده شده است!
حال چه باید کرد؟!
راهکار فقط رسانه است. رسانه آموزگاری است که بعد از مدرسه، به عموم مردم (با استفاده از نظر نخبگان) آموزش و راهکار ارائه میدهد.
رسانه آگاهی بخش و هدایت گر افکار عمومی است و برای هدایت و آموزش و الگوسازی (ایجاد پارادایم و گفتمان) صنعت مد ایرانی، نیاز به رسانه تخصصی صنعت مد است تا جریان ساز باشد.
اکنون با توجه به مذاکراتی که در حال انجام است و بیم توافق مذاکرات نیز بیش از هر زمان دیگر قوت گرفته، امید است تا مشاور محترم ریاست محترم جمهور، با توجه به فرهیختگی و دانش و مسئولیتی که دارد، هر چه زودتر و بدون فوت وقت نسبت به ایجاد کارگروه تخصصی به منظور هم اندیشی جهت طراحی مدلی که بتواند جریان ساز و اثر گذار در صنعت مد با توجه به رسانه باشد، اقدام کند تا بدین طریق، هم افتخاری را برای دولت چهاردهم رقم بزند و هم جریان تازه ای از هنر و فرهنگ و اقتصاد را وارد کسب و کار کند و هم، خواسته دغدغه مندان طرح عفاف و حجاب را بی پاسخ نگذارد.